2008. január 21., hétfő

Konferencia a Főiskolán


Helyi termékeket értékesítő klaszter

A helyi termékek piacra jutását segítő klaszter-rendszert mutatták be azon a konferencián, melyet január 18-án rendeztek meg a BGF Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Kar Salgótarjáni Intézetében. Az előadásokból kiderült: a klaszter egy érdekközösség, egymással szoros kapcsolatban lévő vállalkozások hálózata. Az együttműködés legfontosabb célja a piacbővítés, a termékértékesítés és a termékfejlesztés.
A klaszter létrehozásának gondolata a salgótarjáni főiskola kutatómunkájára épül. Az intézetben a közelmúltban - hallgatók bevonásával - két kutatást is végeztek. Az egyik projektben a régió kis-, közép- és nagyvállalatait hasonlították össze svéd és újzélandi hasonló régiók cégeivel.
A másik projektben az önfenntartó falugazdaság jellemzőit elemezték. Az eredmények lesújtóak, jelentős az elmaradottság a műszaki-gazdasági és piaci teljesítményekben; a gazdasági élet szereplői nem rendelkeznek kellő tudással és információval. A helyi gazdaság fellendítéséhez újfajta helyi gondolkodásra van szükség, a helyi problémákra helyben kell keresni a válaszokat. – mondta Paróczai Péter, kutatásvezető.
Az érdekközösség hatékony működését a főiskola a vállalkozások internetes megjelenítésével, a cégek és termékeik bemutatásával, tanfolyamok és továbbképzések lebonyolításával segítheti. A főiskola, mint tudásbázis vehet részt a gazdaság fejlesztésében.
A szervezők reményei szerint a konferenciának lesz folytatása, és néhány hónapon belül megalakulhat megyénkben egy 8-10 vállalkozásból álló érdekközösség.